Szkło gastronomiczne – jakie wybrać do swojej restauracji?

Szkło gastronomiczne – jakie wybrać do swojej restauracji?

August 10, 2022 0 By Artur Sapa

Podstawą wyposażenia każdej restauracji jest szkło gastronomiczne, które musi spełniać wymagania estetyczne i funkcjonalne. To w końcu na nim serwujesz najpyszniejsze, aromatyczne dania oraz podajesz wodę lub napoje, które zamówili goście.  Rodzaj szkła, ich formuła i sposób wykończenia w dużej mierze uzależniona jest od menu. Nie jest bowiem tajemnicą, że duże, szerokie, szklane półmiski lepiej sprawdzą się w firmie cateringowej, a ozdobne, kryształowe podstawki to idealna propozycja dla eleganckiego lokalu w centrum miasta. Zatem, jakie szkło wybrać do swojej restauracji, aby zachwycić gości i ułatwić sobie codzienną, kulinarną pracę?

Szkło gastronomiczne do serwowania alkoholi

Alkohole wymagają szczególnej oprawy. Jednak nie każda restauracja musi od razu kupować wiele rodzajów kieliszków czy szklanek. Skąd wiadomo, które wybrać?

Kieliszki uniwersalne

Jeśli w Twojej restauracji podaje się wino jedynie okazjonalnie, możesz zainwestować w kieliszki uniwersalne. Klasyczny kształt i duża pojemność sprawiają, że dobrze komponują się z resztą zastawy stołowej. Możesz podawać w nich również wodę.

Kieliszki do wina

W zależności od gatunku, wino podaje się w co najmniej 4 rodzajach kieliszków:

  • czerwone wino można serwować w pękatych kieliszkach z dużą czaszą (klasycznych albo burgundzkich),
  • białe wino podaje się w mniejszych kieliszkach, ponieważ kluczowe znaczenie ma odpowiednia temperatura trunku,
  • wino musujące najlepiej smakuje pite z wąskich kieliszków typu flute – delikatnie zwężających się przy górnym rancie,
  • wina wzmacniane (np. porto) serwuje się w charakterystycznych, małych kieliszkach (które można wykorzystać również do podawania innych trunków).

Kieliszki do innych trunków

Jeśli masz szeroką ofertę alkoholi, będą Ci też potrzebne kufle do piwa, kieliszki do koniaku lub likierów, a także specjalne szklanki i kieliszki do drinków. Pamiętaj też, że organizowanie różnego rodzaju imprez okolicznościowych (zwłaszcza wesel, przyjęć z okazji rocznicy ślubu oraz wieczorów panieńskich i kawalerskich) wymaga odpowiedniej liczby kieliszków do szampana oraz kieliszków do wódki.

Szkło do wody oraz innych napojów

Podawanie wody, soków i innych napojów w restauracji wymaga m.in. eleganckich karafek lub dzbanków. Jak już wspomniano, wodę możesz serwować w kieliszkach uniwersalnych albo pękatych, szklankach o grubym dnie. Lemoniadę, soki, koktajle, shake’i i napoje gazowane podaj w dużych szklankach z grubego szkła albo szklankach termicznych, które dłużej utrzymują orzeźwiający chłód. W szkle możesz serwować także napoje gorące – latte, cappuccino albo sezonowa herbata z laską cynamonu doskonale będą wyglądać w przezroczystych naczyniach.

Szkło gastronomiczne do deserów i innych dań

Desery lodowe będą pięknie wyglądać w finezyjnych, szklanych pucharkach albo miseczkach. Do serwowania potraw na większych przyjęciach przydadzą Ci się również różne salaterki, półmiski na przystawki czy misy na sałatki i surówki. Niewielkie szklane kieliszki to świetny pomysł na prezentację dań typu finger food – np. koreczków, mini-tortilli czy sałatek na jeden kęs. Takie potrawy są hitem na konferencjach albo imprezach dla pracowników!

Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę, wybierając szkło gastronomiczne? Kilka słów na koniec

Pamiętaj, że szklanki, karafki i kieliszki to produkty zużywalne. Nawet jeśli obsługa restauracji oraz goście zachowują ostrożność, nie da się uniknąć drobnych wypadków. Z tego powodu musisz zainwestować w szkło gastronomiczne, które ma właściwości dostosowane do intensywnego użytkowania – jest wytrzymałe, odpowiednio grube i nie tłucze się na tysiące małych, ostrych kawałków.

Poza tym nie możesz dopuścić, żeby strata jednego czy dwóch kieliszków zablokowała Twój serwis. Kilka nadprogramowych sztuk każdego rodzaju szkła gastronomicznego powinno na stałe znajdować się w wyposażeniu restauracji. Na pewno pomoże Ci w tym znalezienie dostawcy, który ma określone modele w ciągłej sprzedaży.