Dieta bez laktozy

Dieta bez laktozy

August 1, 2022 0 By Artur Sapa

Coraz częściej usłyszeć można o problemach związanych z nietolerancją laktozy. Czy zmagasz się z dolegliwościami pokarmowymi po zjedzeniu ulubionego makaronu z serem? A może odczuwasz dyskomfort po spożyciu jogurtu lub serka wiejskiego? Trudności związane z nietolerancją laktozy dotyczą coraz większej grupy osób, w różnym wieku. Jednakże stosowanie odpowiednich zasad żywieniowych, a także wybór produktów bez laktozy pomogą całkowicie wyeliminować wszelkie nieprzyjemności.

Jak wygląda dieta bez laktozy?

Laktoza czyli dwucukier będący składnikiem mleka, przez wielu ludzi bywa nietolerowany. Oznacza to, że w niektórych przypadkach, ludzki organizm nie jest w stanie w pełni rozkładać ani wchłaniać laktozy. Skutkiem tego, są zaburzenia procesów trawienia i tym samym nieprzyjemne objawy takie jak: ból brzucha, wzdęcia, zaparcia, biegunki, czy też uczucie ciężkości. W diecie bez laktozy, podstawową zasadą jest wykluczenie produktów zawierających ten składnik.

mleko modyfikowane bez laktozy

Większość wyrobów można zastąpić roślinnymi zamiennikami, które obecnie coraz częściej pojawiają się na rynku, a ich oferta jest niezmiennie rozszerzana. W trakcie eliminacji produktów mlecznych warto zadbać o odpowiednią podaż wapnia, który jest najważniejszym składnikiem mineralnym, mający wpływ na nasze kości. Nie można również zapominać o cynku, potasie i magnezu – są one niezwykle cenne dla naszego organizmu. 

Jeśli jednak nie chcesz całkowicie zrezygnować z ulubionych wyrobów, możesz zastąpić je zamiennikami. Sięgnij zatem po ser bez laktozy i dodaj go do pizzy, użyj twarogu bez laktozy do przygotowania sernika – możliwości jest sporo! Branża spożywcza z coraz większą śmiałością zaspokaja potrzeby osób, które cierpią na nietolerancje pokarmowe. W popularnych sklepach dostępne jest mnóstwo produktów, które dostosowane są do potrzeb osób zmagających się z dolegliwościami trawiennymi. Doskonałym przykładem może być mleko bez laktozy z Biedronki – znaleźć je można w specjalnie oznaczonym miejscu w sklepie. 

Co jeść na diecie bez laktozy?

Dieta bez laktozy polega na wyeliminowaniu z codziennego jadłospisu mleka. Jeśli jednak nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez wypicia ulubionej kawy latte, sięgnij po mleko bez laktozy. Nie obawiaj się smaku – takie mleko niczym nie odbiega od swojej standardowej wersji. Już nie musisz rezygnować z produktów, które do tej pory codziennie gościły w twoim jadłospisie i bez których nie wyobrażasz sobie posiłków. Pyszna dietetyczna zupa pomidorowa z ryżem. Dla osób, które nie mogą spożywać fermentowanych produktów mlecznych również jest rozwiązanie! Rynek oferuje różnorodne produkty bez laktozy:

  • ser
  • serki
  • serek wiejski
  • jogurty
  • jogurty naturalne
  • twaróg

Znaleźć te produkty, jak słodycze bez laktozy można w ogólnodostępnych sklepach spożywczych takich jak Biedronka, czy też Lidl, a także w mniejszych dyskontach i osiedlowych sklepikach. 

ser bez laktozy

Mleko modyfikowane bez laktozy dla niemowląt

Na nietolerancję pokarmową cierpią także mamy karmiące oraz niemowlęta. W przypadku dorosłych kobiet, idealnym rozwiązaniem będzie przejście na produkty bez laktozy. Coraz częściej natomiast usłyszeć można diagnozę, iż u dzieci, także tych do pierwszego roku życia, należy wykluczyć produkty zawierające ten uczulający składnik. Stanowi to nie lada wyzwanie dla rodziców. Aby zapewnić dziecku zrównoważony rozwój, istotne jest podawanie wyrobu, który zawiera odpowiedni, zbilansowany skład, a także uwzględnia zapotrzebowanie na niezwykle ważne składniki odżywcze. Na szczęście, planując zakup mleka modyfikowanego bez laktozy, można natknąć się na mnóstwo ofert od producentów, które spełniają wymagania względem niemowląt na zapotrzebowanie na tego typu wyroby.

Czy dieta bez laktozy przynosi efekty?

Dzięki zamianie wyrobów mlecznych na produkty bez laktozy można z powodzeniem wyeliminować problemy związane z nietolerancją pokarmową. Taka dieta może być nie tylko różnorodna, ale wolna od odstępstw i rezygnacji z ulubionych smaków:

  • nie musisz wprowadzać drastycznych zmian w codziennym jadłospisie, czasami można zaszaleć i przygotować domowe, chrupiące gofry
  • możesz włączyć, dla przykładu jogurt i ser bez laktozy do posiłków; 
  • już nie masz powodu, aby omijać szerokim łukiem ulubione towary na sklepowych półkach;
  • wybieraj produkty bez laktozy, które najbardziej ci smakują – wówczas z ogromną ochotą będziesz do nich wracał!